چاپ
معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت(ع) ابراز داشت: اگر قوای رئیسه، عاقله باشد جهت گیری انسان، الهی می شود انسان خیرخوه، غیرخواه وعدالت گرا می شود، در انسانها نسبت برادری حاکم است، نسبت به غیر مسلمان ها «اشداء علی الکفار» معنا پیدا می کند، کارگزاران قدرت، رهبران الهی و مومنین هستند، غایت قدرت، قرب الهی است و منابع قدرت منابع الهی و امکانات مادی است. 
به گزارش خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا ـ «حجت الاسلام و المسلمین دکتر نجف لک زایی» رئيس پژوهشکده علوم و انديشه سياسی و معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت(ع) در نشست «تحول هندسه قدرت؛ گذر از قدرت متدانی به قدرت متعالی» که صبح امروز ـ پنج شنبه 24 بهمن ماه ـ در محل سالن اجتماعات پژوهشکده علوم و اندیشه اسلامی برگزار شد گفت: بحث تحول هندسه قدرت به بحث انسان شناسی مرتبط است و باید برای پاسخ گویی به نیازهای خود به بحث قدرت بپردازیم.
وی افزود: قدرت در اندیشه اسلامی در موضوعات مختلف بحث می شود و باید فلسفه قدرت را از فقه و شاخه های قدرت تکفیک کنیم و به شکل مجزایی بررسی کنیم.
معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت(ع) در ارائه نظریه «دو فطرت» که به انسان شناسی ارتباط دارد اظهار داشت: نظریه «دو فطرت» از کتاب «شرح جنود شرح و عقل» امام خمینی(ره) بر اساس حدیث امام صادق(ع) اخذ شده است و بر طبق این حدیث، فطرت انسان به مخموره و محجوبه تقسیم می شود.
وی در تعریف فطرت مخموره و محجوبه گفت: فطرت مخموره بر فطرت الهی است، به عالم روحانیت ارتباط دارد، درجه وجودی آن عقلی است، گرایش به عالم غیب و روحانیت دارد و از نقص متنفر است ولی درجه وجودی فطرت محجوبه جهل است، رویکرد آن به عالم طبیعت است، سه قوه بهیمیه، شهویه و غضب را داراست و در این موارد، میل به کمال غیر حقیقی دارد.
لک زایی با تقسیم بندی قدرت به متعالی و متدانی اظهار داشت: ما تمام نظریه های قدرت متکثر را در قدرت متدانی بحث می کنیم ولی در قدرت متعالی تکثر نیست و وحدت وجود دارد.
وی افزود: اگر قوای رئیسه، عاقله باشد جهت گیری انسان، الهی می شود انسان خیرخوه، غیرخواه وعدالت گرا می شود، در انسانها نسبت برادری حاکم است، نسبت به غیر مسلمان ها «اشداء علی الکفار» معنا پیدا می کند، کارگزاران قدرت، رهبران الهی و مومنین هستند، غایت قدرت، قرب الهی است و منابع قدرت منابع الهی و امکانات مادی است.
رئيس پژوهشکده علوم و انديشه سياسی با بیان اینکه غیر از حاکمیت عقل بر انسان، هفت صورت دیگر قابل طرح است که همگی متدانی هستند افزود: اگر عقل بر انسان ها حاکم شود جنود عقل در جهان گسترش پیدا می کند تبعیت از دستورات الهی بیشتر می شود و تبعیت از محاسن کلام ائمه(ع) در گرو تبعیت از جنود عقل است.
وی با اشاره به اینکه در تحلیل باید از مفاهیم خودمان استفاده کنیم و الا به دام دشمنان خواهیم افتاد افزود: جدال امروز بر سر ساختن آینده در منطقه است و نظام اسلامی نمی تواند با دشمنان همکاری کند.
لک زایی گفت: بابی سعید در کتاب هراس بنیادین می گوید کار امام خمینی(ره) این بود که دو گفتمان آتاتورک و پهلوی را که غرب تلاش می کرد در منطقه مسلط کند به زیر آورد و به زمین زد.
وی با بیان اینکه جدال جدی بین دو قدرت متدانی و متعالی وجود دارد افزود: از دیدگاه امام خمینی(ره) قدرت متعالی می خواهد کشورها و مردم را از شرایط بردگی و سلطه پذیری دربیاورد و استقلال داشته باشند.
این استاد دانشگاه در تشریح ویژگی های گفتمان مسلط اظهار داشت: گفتمان مسلط باید ویژگی های؛ کارآمدی، اعتبار، فرابخشی، عادلانه به نظر رسیدن، پاسخگو بودن و در دسترس بودن را داشته باشد و ما در بعضی از ویژگی ها مثل در دسترس بودن باید بیشتر تلاش کنیم.
 وی تاکید کرد: اگر مردمی احساس کنند که مکتبی عادلانه نیست به سوی آن نخواهند رفت و ما باید عادلانه بودن مکتب اهل بیت(ع) را نشان دهیم و اینکه بگوییم مکتب اهل بیت(ع) تمام شمول است و برای قوم خاصی نیست.
معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت(ع) در پایان عنوان کرد: جریان های تکفیری کارهایی انجام می دهند که آبرو و اعتبار اسلام را از بین می ببرند.