کتاب امنیت متعالیه

امنیت متعالیه
نویسنده: دکتر نجف لک زایی
ناشر: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 

تهیه کننده: پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی

خرید نسخه چاپی اثر از فروشگاه نشر پژوهشگاه علوم و  فرهنگ اسلامی

خرید نسخه دیجیتال اثر از کتابخوان  همراه پژوهان


پژوهش در حوزه اندیشه سیاسی از منظر دینی به منظور شناخت مبانی، سرشت و ساختار آن در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی ضرورتی انکارناپذیر یافته است.

ژرف‌نگری در مبانی دینی مشتمل بر عقل و آموزه‌های وحیانی و عرف جامعۀ اسلامی – ایرانی شرطی اساسی در پویایی پژوهش‌ها برای دستی ابی به الگوی مطلوب حکومت اسلامی در دوره جدید است؛ ازاین‌رو شناخت، بازخوانی، بازنگری و بومی‌سازی مسائل علم و اندیشه سیاسی جایگاه ویژه‌ای در این پژوهش‌ها دارند.
هدف اولیه انقلاب اسلامی هدفمندی و ارتقای کیفیت زندگی مؤمنان بر اساس نص اسلامی بود. لازمۀ تحقق این هدف تربیت اندیشمندان فراوان و انجام تحقیقات به‌روز، کارآمد و معتبر علمی بود که در این جهت با راهنمایی استادان و همکاری طلاب فارغ‌التحصیل علوم سیاسی زمینه شکل‌گیری پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی در سال 1373 فراهم شد. تجربه نو و موفق این پژوهشگران در معرفی بخشی از میراث سیاسی عالمان شیعی و تألیف آثاری مستقل درباره مسائل نو پیدای سیاسی زمینه گسترش فعالیت‌های این مرکز و ارتقای آن به پژوهشکده‌ای مستقل را مهیا کرد.
این پژوهشکده به‌منظور ایفای رسالت خود تولیدات پژوهشی فراوانی را به جامعۀ علمی ارائه کرده است؛ از آن جمله می‌توان به تألیف، تصنیف و ترجمه ده‌ها کتاب در حوزه اندیشه سیاسی اسلام اشاره کرد. چشم‌انداز آینده این پژوهشکده تبدیل‌شدن به مرجعی علمی در اندیشه سیاسی – دینی است تا بتواند با گردآوری مهم‌ترین تلاش‌ها و اندیشه‌ها به بسیاری از علاقه‌مندان این حوزه خدمات علمی مؤثری ارائه کند.
کتاب حاضر با هدف ارائۀ «مکتب امنیتی اسلام» نگاشته شده که نویسنده برای آن عنوان امنیت متعالیه را به کار برده است.

 این اثر که برای نخستین‌بار به بحث در زمینه امنیت در دیدگاه‌های اسلامی می‌پردازد، بر آن است خواننده را با گستره و ابعاد نظریه امنیت متعالیه آشنا سازد. این اثربخشی از کلان پروژه «مطالعات اسلامی امنیت» است که مدتی است در پژوهشگاه در دست انجام است. امید که علاوه بر اساتید و پژوهشگران و کارشناسان عرصۀ مسائل و مباحث امنیت، دیگر علاقه‌مندان نیز از آن بهره‌مند شوند.

Leave A Reply

Your email address will not be published.